Passa al contingut principal

Participant en la "IV Jornada de Recerca Històrica dels barris" organitzada per Arxiu Municipal de Barcelona

IV Jornada de Recerca Històrica dels barris

El passat dissabte 30 de setembre l'arxiu va tornar a participar en la "IV Jornada de Recerca Històrica dels barris" que de forma bianual organitza Arxiu Municipal de Barcelona, amb la col·laboració de l'Institut Ramon Muntaner i la Coordinadora de Centres de Parla Catalana, a la sala Moragues del Born Centre de Cultura i Memòria.

Sota el títol "Barcelona en transformació. Camins de terra, aigua i ferro al Pla" ens van aplegar més d'un centenar de persones vinculades amb arxius, centres d'estudis i tallers d'història de la ciutat per parlar del territori del Pla de Barcelona i de com aquest va patir i segueix patint l'impacte de les infraestructures del transport i dels recursos hídrics.

Es va parlar dels antics camins, de com el ferrocarril va modificar l'entorn, però també de l'aigua: torrents, fonts, rieres i també del Rec Comtal un canal mil·lenari que durant molts segles va regar i abastir d'aigua gairebé tot el Pla de Barcelona.

En aquesta edició també va participar el Centre d'estudis Comarcals del Baix Llobregat que ens va parlar del menys conegut "Canal de la Infanta" i que encara avui passa per Molins de Rei, la Creu d'Olèrdola, Sant Feliu, Sant Joan Despí, Cornella, l'Hospitalet, Sants, la Bordeta i desemboca a la Marina de Sants. 

És el primer cop que participa un centre d'estudis de fora de Barcelona i recull la proposta que es va fer en l'última edició, de 2021, d'obrir la jornada a altres grups d'estudi de l'àrea Metropolitana atès que compartim moltes coses.

La trobada, com sempre, va ser molt interessant i ens va permetre seguir la trajectòria d'altres centres i posar-nos al dia de les diverses investigacions que estan fent en temes molt diversos.










Entrades populars d'aquest blog

Inauguració exposició "Estació del Nord més de 160 anys d'història"

 Exposició Estació del Nord més de 160 anys d'història El dijous 8 de juny es va inaugurar l'exposició "Estació del Nord, més de 160 anys d'història" al Centre cívic Ateneu Fort Pienc i que es podrà veure fins al 21 de juliol, de dilluns a divendres de 10 a 20 hores. L'exposició és una part del treball que ha fet l'arxiu en aquest any i que explica amb 37 fotografies, plànols i un petit audiovisual amb tota la història de l'Estació des de la seva inauguració l'any 1862 i fins a l'actualitat. Hi ha fotos de l'edifici, però també del que va passar a l'estació, entenent-la com un espai on les persones i les circumstàncies històriques han deixat la seva petjada. Per poder fer l'exposició hem treballat amb: l'Arxiu Nacional de Catalunya, l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona, l'Arxiu Municipal del Districte de l'Eixample, l'arxiu de la COAC, el Archivo Histórico Ferroviario de Madrid i el Museu del Ferrocarril de Vilanova.

Exposició del 20è aniversari dels equipaments de L'illa Fort Pienc

De "L'illa Fitxet" a L'illa Fort Pienc al Centre Cívic Ateneu Fort Pienc Amb motiu de la celebració del 20è aniversari de la inauguració de la plaça Fort Pienc. L'Arxiu torna a  exhibir l'exposició  "De l'illa Fichet a l'illa Fort Pienc". La inauguració serà el dimarts 12 de setembre  a les 19h a la sala d'exposicions del centre cívic Fort Pienc i es podrà veure fins l'11 d'octubre .

El Nom del nostre barri

Molta gent ens pregunta perquè el nostre barri es diu Fort Pienc. Ara mateix us ho explicarem: El 1714, quan Barcelona va caure davant de les tropes Borbòniques, i es va firmar el Decret de Nova Planta, Felip V va fer construir la Ciutadella i dos petits forts més: el fuerte de Don Carlos que estava a la Barceloneta, i el fuerte Pio que estava a la confluència de Marina, Alí Bei, Ausias Marc i la carretera de Ribes. El fuerte Pio va rebre aquest nom perquè el comandant del Fort era Francesco Pio di Savoia Moura y de Corte Real, un personatge molt poderós que també es coneixia amb el nom de Principe Pio i que a Madrid dona nom, entre altres, a una estació de ferrocarril. El fort tenia la missió protegir Barcelona dels atacs que vinguessin de França, ja que estava a tocar de la carretera de Ribes que era el camí d'entrada a la ciutat des del Vallès. Però ben aviat es va poder veure que la distancia fins a la Ciutadella i, per tant,el seu aïllament, el feien molt vulnerable als atacs