INTRODUCCIÓ INTERIORS D'ILLA
Abans de projectar l'Eixample, Ildefons Cerdà, va fer un estudi sobre les condicions de vida dels habitants de Barcelona sobretot de les classes treballadores i més desfavorides, on va poder constatar l'insà i dures que eren. Aquest estudi, que va ser publicat el 1856 amb el títol de "Monografia de la classe obrera", li va servir per pensar com havia de ser una nova ciutat amb els nous criteris higienistes i polítics en els quals ell creia. Si fem una mica de memòria, recordarem que Barcelona vivia encotillada dins d'unes muralles que no li permetien créixer en extensió, però en canvi sí que ho feia en població (1). Això va provocar que les condicions de salubritat, superpoblació i higiene fossin molt precàries i la ciutat patia freqüents epidèmies de colera i de febre groga (anys 1821,1834,1854 i 1865).
Pla Cerdà
Cerdà, que havia aixecat el que era el primer plànol topogràfic de Barcelona, coneixia tots els problemes de la ciutat i en el seu projecte va concebre una ciutat igualitària que pogués tenir un creixement lineal i controlat. Volia una ciutat sense barris diferenciats ni per classes socials ni per activitats (2). La població s'havia de distribuir de manera homogènia i els equipaments necessaris també havien d'estar distribuïts d'igual manera, gairebé no cal afegir que es va posar en contra a la majoria de classes benestants que van abominar del seu projecte i van fer l'impossible per ensorrar-lo i desvirtuar-lo (3).
Cerdà va organitzar la ciutat en una retícula regular formada per quadrats que ell va anomenar "mansanes" (4) que eren la base del seu projecte. Era un projecte matemàtic i geomètric que permetria a la ciutat expandir-se indefinidament.
Va dissenyar carrers de diferents amplades (20, 30 i 60 metres) preveient una futura mobilitat viaria i el pas del ferrocarril tal com ell havia vist en altres països europeus. Va planificar el clavegueram, les xarxes de serveis bàsics i fins i tot la distància entre l'arbrat del carrer (5), va preveure plantar 100.000 arbres i fins i tot va fer un estudi per determinar qui era el més adequat per l'Eixample (6). Va fer els plànols orientant els carrers en paral·lel i en perpendicular al mar que permetia que el vèrtex coincidís amb els punts cardinals i així els tots cantons de la "mansana" rebien il·luminació solar al llarg del dia.
Les "mansanes" tenien 113,3 metres per cada cantó i als seus vèrtexs hi ha els xamfrans que tenen 45 graus i ocupen uns 15 metres, així cada "mansana" té unes 1,24 hectàrees. El xamfrà es va fer per permetre una major visibilitat per a la mobilitat rodada. Tots els edificis havien de tenir 16 metres d'alçada.
Les "mansanes" no eren compactes sinó que deixaven lliures d'edificació dos dels cantons del quadrat. El seu interior havia d'estar enjardinat i la distribució havia de permetre que tots els habitatges rebessin sol, llum natural i ventilació. De fet Cerdà preveia dues opcions de construcció: que els edificis estiguessin en paral·lel o que dos edificis formessin una "L" deixant lliure la resta de l'espai. Això oferia dues opcions de ciutat, ja que la successió de "mansanes" que tenien edificis en paral·lel permetia formar un jardí lineal que traspassava carrers o agrupant 4, de forma ordenada, es podia formar un gran quadrat enjardinat que era traspassat per dos carrers.
Cerdà també considerava que a cada determinat nombre de "mansanes" li corresponien uns equipaments escolars, sanitaris i comercials que havien de donar servei als habitants que l'envoltaven.
Però el projecte de Cerdà va tenir molts detractors i gairebé des dels seus inicis es va desvirtuar: es començar modificant les alçades i es va acabar construint les 4 façanes de la "mansana". Seria molt llarg explicar tot el procés "destrucció" del seu projecte a què li "va posar la cirereta" les remuntes descontrolades en els edificis que es van permetre a l'època Porcioles.
Però l'arribada dels ajuntaments democràtics, el 1976, va iniciar replantejament de l'espai urbà i el 1987 va començar un procés de recuperació dels interiors d'illa que encara avui continua. L'objectiu de l'ajuntament és que els ciutadans tinguin una zona verda a menys de 200 metres de casa i en una zona tan compacta com l'Eixample recuperar i enjardinar els interiors de les "mansanes" és gairebé l'única possibilitat.
No és fàcil perquè la majoria dels terrenys són privats i cal trobar fórmules que ho facin possible, però a poc a poc els interiors recuperats han anat creixent i avui en són 45 de titularitat pública (7)
Al nostre barri tenim:
Interior
Manuel de Pedrolo.Interior
Clotilde Cerdà.Interior
Lina Odena.Interior
Anaïs Napoleon.Interior
antiga carretera d'Horta.Interior
Carlit.Interior
Constança d'Aragó.
També
podem parlar de la plaça Fort Pienc on es va poder recuperar tota
l'illa per fer equipaments o de la placeta Anna Lizaran.En
aquesta secció us anirem explicant la seva història.
(1)
D'una banda la ciutat creixia amb l'arribada de persones buscant
feina i noves oportunitats i d'altra la prohibició de construir
edificis en el perímetre que l'exercit considerava de seguretat o "a
tir de canó" no li permetia créixer fora de les muralles. Les
necessitats d'allotjaments van fer aixecar pisos, arcs i tota mena
d'annexos als edificis per satisfer la demanda.(2)
No preveia ni barris monumentals ni barris obrers o industrials.(3)
Veure "Glòries, cruïlla de camins".(4)
Aquesta paraula catalana és una derivació de la paraula "manso"
que és com es denominava a l'edat mitjana les cases de camp que en
època romana es denominaven "vil·la". "Mansana"
era l'agrupació de cases que es feia al voltant del "manso".(5)
Un cada 8 metres.(6)
El que li va semblar més idoni va ser el plataner que encara avui
ens acompanya als nostres carrers.(7)
Al mes de desembre es van obrir els interiors del cinema Niza i
cinema Novedades i s'esta a punt d'afegir algun més com l'interior
del cinema Urgell.
BIBLIOGRAFIA
Bohigas,
Oriol
"En
el centenario de del Pla Cerdà"
Cuadernos
de arquitectura nº34 1958
Boronat,
Gisela- Lago, Xavier i Mayoral,Joan i
"Glòries,cruïlla
de camins"
Arxiu
Històric Fort Pienc
Barcelona
2010
Cirici
Pellicer, Alexandre
"Sigificación
del Pla Cerdà"
Cuadernos
de arquitectura nº35
1959
BIBLIOGRAFIA
Arxiu Històric Fort Pienc
Barcelona 2010
Cirici Pellicer, Alexandre
"Sigificación del Pla Cerdà"
Cuadernos de arquitectura nº35
1959
Permanyer,
Lluís
"L'Eixample,
150 anys d'història"
Viena
Ediciones
Barcelona
2008
https://ajuntament.barcelona.cat/premsa/2020/12/10/leixample-estrena-dos-nous-interiors-dilla/
"L'Eixample, 150 anys d'història"
Viena Ediciones
Barcelona 2008
INTERIOR D'ILLA CARLIT
El que estava més a prop de la muntanya continuava en diagonal fins que es trobava amb l'Antiga carretera d'Horta més o menys a l'alçada, de l'avui, carrer d'Aragó amb Marina. De fet les cases del carrer Nàpols més antigues encara alineades amb aquest camí en comptes de seguir la trama Cerdà, són els números 177,179 i 181.
INTERIOR D'ILLA ANTIGA CARRETERA D'HORTA
Baluard Nou |
Pont de les Vigas |
Glòries 1862 - Per Xavier Lago
Mantenint gran part de l'estructura original, en base a "Plano de Barcelona y sus alrededores a "S.M.la Reyna"/ Ildefonso Cerdà i grab. por Leopoldo Rovira
|
(1) El més important era conegut com "el molí de la pólvora".
(2) Encara avui es veu la pujada tant quan es puja pel carrer Marina com si és bé de Glòries per la Diagonal.
(3) Els torrents es feien servir també com a camins, ja que només portaven aigua en determinades situacions.
(4) El passatge creua l'illa de Marina, València, Lepant i Aragó.
(5) Parlem en present perquè quan plou molt continua tenint alguns problemes tot i la canalització que s'ha fet.
HISTÒRIA DE L'INTERIOR D'ILLA
L'interior d'illa antiga carretera d'Horta està situat als carrers Roger de Flor, Ausiàs Marc, Nàpols i Alí Bei.A la cruïlla d'Alí Bei amb Roger de Flor havia una entrada estreta que donava a l'interior d'illa i que era d'ús privat. Als anys 80/90 els propietaris cansats de què aquella mena de passatge fos un cul-de-sac on mal aparcar o deixar brossa van posar una tanca que impedia d'accés.Foto Armand Viñet 2001 - AHFP |
Foto Joan Mayoral 2007 - AHFP |
L'edifici dels serveis socials és un cub allargat d'una sola planta que està integrat dins del jardí. Té una orientació sud-est i està encarat a l'entrada del carrer d'Ali Bei. Els arquitectes que el van construir són Lucia i Carlos Ferrater.L'interior d'illa té una superfície de 2810 metres quadrats i es va inaugurar el 7 de febrer de 2004.
BIBLIOGRAFIA
Glòries: cruïlla de camins "Arxiu Històric Fort Pienc" Barcelona 2012
___________________________________________________________________________________
L'activisme de Clotilde continua, es converteix en directora fundadora de "los asilos internacionales de la lactancia", el 1898 és delegada al Brasil de "L'Aliance Universelle des femmes pour la paix"... nous projectes però sempre a favor de les dones i dels infants.
El 1907 el matrimoni va viure a Mèxic on ella exercirà de professora del "Conservatorio Nacional de Música y Declamación", per tornar a Barcelona el 1916 on restarà dos anys. El 1918 torna a Santa Cruz de Tenerife on el matrimoni s'instal·larà definitivament per viure els seus últims anys. Clotilde es va retirar de la vida pública, ja que va partir un vessament cerebral i va passar els seus últims anys invalida fins que un nou atac va posar fi a la seva vida.
Clotilde Cerdà va ser una dona avançada al seu temps, va passar de ser una nena prodigi aclamada i idolatrada pel seu públic a ser una dona amb fortes conviccions socials. El seu valor com a persona no recau sols en el seu virtuosisme musical que la va fer actuar al davant de reis i presidents o a interpretar amb grans orquestres sinó en el seu compromís amb les classes més desfavorides.
El seu compromís polític i personal la va portar a defensar l'emancipació de les dones, la cura dels infants més pobres, el pacifisme, l'antiesclavisme i l'anticolonialisme. Va aprofitar la seva posició privilegiada per ajudar, promoure i treballar pels drets dels qui no en tenien. Va intervenir en conflictes i va tractar d'influir positivament en tota mena d'actes.
Va ser una gran viatgera i resumir tots els seus viatges a la seva biografia ha estat una feina molt difícil. Tanmateix a la seva mort Clotilde va caure a l'oblit i ha estat més recordada pel seu "no" parentesc que per la seva carrera personal d'estrella de la música.
Ens resulta inversemblant que una persona tan famosa i potent hagi acabat tan oblidada i que les noves generacions desconeixen la seva figura i la seva obra.
Al fragment del mapa del 1891 encara ho veurem millor. El camí travessava en diagonal l'actual illa de cases i gairebé a la cruïlla amb Consell de Cent es creuava amb l'antiga carretera d'Horta, just a l'espai on avui queda un petit solar buit o potser una miqueta més endavant....és molt difícil de precisar.
De tota manera cal recordar que als anys 20 del segle passat existia allí un poblat de barraques tal i com ho testimonien les fotografies d'en Josep Ma Sagarra. De la seva existència també en tenim constància a les memòries del sr. Ramon Ventura i Ten que parla "del camp dels gitanos, un terreny amb munts de terra que feia bo de córrer, pujar-los i baixar-los, on fèiem foc i torràvem patates"(6). Al llibre "Espines i Roses de 75 anys d'un roser" diu així "Un altre lloc d'acampada i residència habitual de gitanos era al davant del que en deien el Convent dels Gossos, un edifici situat on ara hi ha el col·legi públic Ramon Llull entre Diagonal, Marina i Consell de Cent. Un altre clan de gitanos d'aquest indret vivia en una casa del carrer de Marina, cantonada Consell de Cent.
La casa dels Gitanos tenia planta baixa, al carrer Consell de Cent i planta baixa i un pis pel costat interior de l'illa de cases. A poca distància hi havia una altra edificació molt més precària:una mena de caseta d'obres feta al nivell del centre de l'illa de cases, de manera que la teulada quedava a nivell del carrer Consell de Cent. Aquesta barraqueta, també habitada per gitanos, estava ben emblanquinada per fora i envoltada de flors pels costats. El terra que la envoltava era sempre net i regat. Entre la casa i la barraca,hi vivien les famílies gitanes d'en Ramon "Matxo vell", en Carota i el senyor Severo. Tots sabien parlar català i castellà.
Al solar del centre de l'illa , també hi solien acampar altres gitanos no tan estables com els de la casa i la barraca. Eren uns terrenys que en temps sec eren polsosos. En dies de pluja , un fangar on sovint s'encallaven els carros dels transhumants"
Albertí, Elisenda
"Decidides, set dones contracorrent"
Ed Albertí
Barcelona 2017.
Alonso Gago, Cintia Maria
"El Rec Comtal al llarg dels segles.Una aproximació des de l’Arqueologia del Paisatge"
Treball Final de Grau d’Arqueologia Bloc Medieval i Postmedieval
Curs 2016/2017 NIUB 16291494
Universitat de Barcelona
Jaspert, Nikolas
"El patrimoni dels canonges regulars a la Barcelona medieval"
"Esmeralda, la diva olvidada que descansa en Santa Cruz"
Diario Avisos
Febrero 2016
"Dones que posen nom a l'Eixample"
Fulletó de l'Ajuntament de Ajuntament de Barcelona
Segura Soriano, Isabel.
" Els viatges de Clotilde Cerdà Bosch"
Tres i Quatre.
València 2013.
Subirà i Rocamora, Joan i èquip de recerca
"Espines i Roses de 75 anys d'un roser"
Història de la parròquia del barri de Fort Pius (1920-1995).
Editorial Mediterrània.
Barcelona 2000
"Els interiors d'illa de l'Eixample. Els significats dels seus noms"
Barcelona 2007
www.ub.edu/adhuc/ca/projectes-recerca/el-llegat-oblidat-clotilde-cerda-esmeralda-cervantes-una-presencia-internacional
Proeixample S.A. I Lunwerg Editores
http://lopedeclavijo.blogspot.com/2010/08/esmeralda-cervantes.html
L'interior d'illa Anaïs Napoleon està situat als carrers de la Marina, Gran Via, Sardenya i Casp.
Els terrenys havien estat ocupats per unes naus i just a la cantonada amb Gran Via hi havia la impremta Grafos.
La recuperació de l'interior d'illa va ser força llarga, ja que en el moment de construir l'edifici de Gran Via-Marina, l'Ajuntament no va ser capaç de negociar una entrada per accedir al seu interior des del carrer Marina.
Va anar passant el temps i els veïns del nou edifici se'l van fer seu i no volien que fos públic. Finalment l'Ajuntament, després de molts "estires i arronses", va comprar un espai per fer l'entrada a l'interior, al garatge Gimenez que estava a l'edifici adjacent i es va poder obrir un accés.
Cal recordar que l'espai havia d'estar acabat el 2007 i no ho va ser inaugurat fins al 28 de març 2015 pel Regidor Gerard Ardanuy.
L'interior té un sol accés pel carrer Marina i una estructura que vol "recrear" una casa de l'Eixample amb diferents espais. Ocupa uns 1300 metres quadrats.
El nom de l'interior d'illa va ser proposat per l'AVV Fort Pienc, en un principi l'interior d'illa es va anomenar interior d'illa Mafre, ja que va ser aquesta empresa qui va fer construir l'edifici.
ANAÏS NAPOLEON (ANAÏS TIFFON)
Anaïs Tiffón més coneguda com Anaïs Napoleon va néixer el 18 de març de 1831 a la ciutat de Narbonne (França) i va morir a Barcelona el 21 de juliol de 1912 a l'edat de vuitanta-dos anys. Els seus pares eren Marie Cassans Peyras i Alexis Tiffón Barrau de professió, per tradició familiar, barber, perruquer i pedicur.
La nena al néixer va rebre el nom d'Anne, nom que traduït al castellà com Ana va ser el que, ja d'adulta, adoptarà per signar tots els documents oficials, tanmateix la família sempre la va conèixer com Anaïs.
L'estudi fotogràfic, en el nou edifici, era cada vegada més luxós, comptava amb un sostre de vidre per aprofitar la llum, de diversos salons per fer esperar a la clientela i fins i tot una cotxera pels qui volguessin retratar amb el seu cavall o carruatge. La fama dels Napoleon els van convertir en un referent a la ciutat i qui no s'havia fotografiat a casa seva no era ningú.a la ciutat. A l'estudi acudien a retratar-se les classes benestants i els artistes famosos però també van anar a fer-se fotos tres reis: Isabel II, Alfons XII i Alfons XIII. Va ser per aquest motiu el marit d'Anaïs va rebre diverses condecoracions i honors... sempre ell, és clar.
foto Amadalvarez |
Però Anaïs era una dona inquieta i quan el 1881 es va desplaçar a Madrid per preparar la boda del seu fill Napoleon Francisco aprofita el viatge per adquirir un estudi fotogràfic que li cedirà. Amb aquesta operació pretenia consolidar el negoci i al mateix temps estar més a prop de la Corona.
El 1882, després de què morís el seu fill Esteban, la família va constituir una nova societat on ella, el seu marit i el seu fill tenien una participació igualitària. Aquest fet demostraria el pes que ella tenia al negoci, ja que a l'època era insòlit. Anaïs estava en un pla d'igualtat amb els socis masculins tant en el salari com en el repartiment de beneficis. De fet ella ja era una dona amb patrimoni personal, ja que els immobles adquirits per la parella anaven a nom dels dos cònjuges. I finalment quan la reina regent Ma Cristina va atorgar-los el títol de "fotògrafs de cambra" ho va fer a los sres Napoleon e hijo, aquesta vegada ella quedava inclosa.
El negoci continuava creixent i ells no dubtaven en incorporar totes les novetats que sortien mercat tant tècniques com artístiques. Van ser pioners de les targetes de visita amb fotografia, de les targetes postals i d'anar a les cases a fotografiar difunts. També van ser pioners a l'ús dels daguerreotips, d'introduir nous aparells fotogràfics o noves tècniques com la d'"imprimir" daguerreotips en objectes quotidians com vanos o cosidors. A més les seves fotos són fàcilment reconeixibles, ja que darrera porten el segell dels Napoleon. De fet el nom de Napoleon deixarà de ser un nom per convertir-se en una marca.
Amb el cinema va passar el mateix, van mantenir una estreta relació amb els Lumière, de fet el fill d'Anaïs va ser uns dels primers espectadors de les seves "pel·lícules" i els Napoleon es van convertir en els seus representants a Barcelona.
D'aquesta manera, el 1895, van adquirir un projector cinematogràfic i la planta baixa de l'edifici de la Rambla es va convertir en la primera sala de cinema estable de Barcelona.
El "Cinematographe Lumière" tenia 200 butaques i una tribuna elevada amb 50 seients preferents. La primera sessió va ser 10 de desembre de 1896 i va ser un "boom", ja que a la ciutat només s'havien pogut veure algunes projeccions en barraques ambulants. El públic que assistia a la sala del Napoleon era benestant, ja que l'entrada costava 1 pesseta un preu que la majoria de barcelonins no podien pagar pensem que a les barraques valia entrar entre 15 i 25 cèntims.
El cinema va funcionar molt bé i al cap de poc van obrir una nova sala al Paral·lel al costat del Cafè Circ Espanyol. També van oferir-se a filmar alguns esdeveniments ciutadans com el carnestoltes l'any 1898.
La sala, però, no va poder aguantar la competència dels nous cinemes comercials i va tancar el 1906 però l'estudi fotogràfic li sobreviurà tres generacions.
Amb ella moria un mite, una dona que havia pogut i sabut tenir una trajectòria professional brillant en un món totalment masculí. No queda clar quines són les seves fotografies o les del marit o fill, ja que totes van signades com Estudio Napoleon. El que si sabem és que va ser una dona d'empenta sempre pendent de les novetats que podien ajudar el seu negoci i una empresària d'èxit en una època on les dones només apareixien als documents com "a consorte" o "dedicada asus labores".
La figura d'Anaïs va ser força desconeguda durant molt temps, va ser recuperada per Mª de losSantos Garcia Felguera el desembre de 2005 en una exposició al Palau Robert anomenada "Fotògrafes pioneres a Catalunya" i comissariada per Colita i MaryNash allí apareixia com la primera fotògrafa de Catalunya.
El 2011 l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona, on es conserva gran part del seu fons, els va dedicar una exposició:"Els Napoleon. Un estudi fotogràfic". Després de catalogar i restaurar el material cedit, el 1999, per Fabiola Pérez Feliu, l'última descendent de la nissaga. Aquest llegat va ser ampliat per una segona donació, el 2011, d'Encarnació Soler Alomà.
Hem tingut algunes dificultats per destriar la seva biografia..En alguns llocs s'afirma que Fernando era el seu germà, en d'altres que ella es va retirar del negoci per tenir cura dels seus fills fos el que fos no desmereix en cap moment la seva persona i la seva feina.
Curiosament la unica foto que és conserva d'Anaïs és de quan ja era gran i surt acompanyada pel seu marit i una neta.
Albertí, Elisenda
"Decidides, set dones contracorrent"
Ed Albertí
Barcelona 2017.
García Felguera, Maríade los Santos
"Anaïs Tiffon, Antonio Fernándezy la compañía fotográfica "Napoleon".
Locus amoenus,Nº8,
2005-2006.
López Mondéjar,Publio
"150 Years of Photography in Spain".
Lunwerg 2000.
Sazatornil, Luis Jiméno,Frédéric
El arte español entre Roma (siglos XVIII y XIX).
Casa de Velázquez 2014.
"Dones que posen nom a l'Eixample"
Fulletó de l'Ajuntament de Barcelona
"Els interiors d'illa de l'Eixample. Els significats dels seus noms"
Proeixample S.A. I Lunwerg Editores
Barcelona 2007
"Els Napoleon fotografs"
Va passar aquí 17 de desembre de 2019.
BTV.
https://blocs.mesvilaweb.cat/dones-artistes/2018
http://laperiodistadesquiciada.blogspot.com/
L'interior d'illa Lina Ódena està situat als carrers de la Marina, Ausiàs Marc, Sardenya i Alí Bei.
Els terrenys que ocupa eren naus industrials però caldria remuntar-nos en el temps perquè per aquell espai passava l'antic camí dels Àngels que enllaçava la carretera de Ribes amb un camp de tir "de la boute" (1) que estava al costat de la Ciutadella i que actualment ocuparia una part de la Vila Olímpica.
Aquest camí marcava el límit entre Barcelona i el municipi de Sant Martí de Provençals i va ser la part del darrer del Fuerte Pio. El camí dels Àngels va ser practicable fins als anys 40/50 del segle passat quan es va tancar el pas per Ausiàs Marc i per Alí Bei. Si voleu veure l'últim vestigi el podeu trobar a la vorera d'Alí Bei on hi ha un petit pas, tancat, que acaba al camp de futbol.
L'interior d'illa Lina Ódena va ser inaugurat per la festa major de l'any 2003. Un any abans, també per la festa major, s'havia fet una votació popular per triar el nom. Els veïns que ho van desitjar van poder votar entre totes aquestes dones: Lina Ódena, Lluïsa Casagemas, Ma Teresa León, Remedios Varo, Marguerite Duras, Dora Maar i Sonia Delaunay.
Cal dir també que la proposta del nom va venir d'un grup de veïns que l'havien conegut quan eren joves i que havien admirat la seva personalitat.
L'interior d'illa té dues entrades una pel carrer Sardenya i l'altra pel carrer Ali Bei. La seva superfície és d'uns 1300 metres quadrats.
(1) No confondre amb el Camp de la Bota.
PAULINA ÓDENA GARCIA
L'interior d'illa Lina Ódena rep el nom d'una lluitadora anti feixista que va morir a l'inici de la guerra civil. La seva figura emblemàtica de jove miliciana no va ser oblidada pels alguns dels seus companys que van voler recuperar el seu nom al nomenclàtor de Barcelona on ja havia tingut un carrer durant la guerra civil.
Aquesta és la seva biografia:
Coneguda com a Lina Odena va néixer a l'Esquerra de l'Eixample el 22 de gener de 1911, unes fonts parlen del passatge Lluís Pellicer s/n i d'altres del carrer Villarroel 106. Va morir prop de Granada, al costat del pantà de Cubillas, el 14 de setembre de 1936 quan l'equivocació del seu xofer, que es va confondre en agafar un trencall, la va fer acabar en un control falangista. Després intentar fugir i no aconseguir-ho va preferir suïcidar-se disparant-se un tret al temple per no caure presonera.
Els seus pares, Josep Ódena i Alsinellas i Ma Dolors García Magí, tenien una sastreria i ella, des de molt jove, els ajudava primer com aprenenta i més tard com a modista, però les seves idees la van portar a afiliar-se al partit comunista i les friccions familiars també la van portar a independitzar-se molt jove.
El 1931 va formar part de la comitiva de joves que van viatjar a la Unió Soviètica a l'escola marxista-leninista de Moscou on va estar 14 mesos estudiant i reben formació al lloc on es formaven els futurs quadres del partit. Allí va coincidir amb Jesús Hernández, Enrique Líster o Juan Guilloto, més conegut com a Modesto.
Quan va tornar a Barcelona va formar part de les joventuts Comunistes de Catalunya de l'acabat de formar Partit comunista de Catalunya (PCC) i va començar a ocupar càrrecs, primer com a part del Buró Nacional del PCE representant a Catalunya i més tard el 1933 va ser anomenada secretaria general de les joventuts comunistes de Catalunya. També al mateix any va ser candidata al Parlament de la República.
En produir-se els fets d'octubre de 1934, Lina Ódena va ser una de les poques dones que va participar en els combats que van tenir lloc a la carretera de l'Arrabassada i Sant Cugat. També va formar part de Socors Roig Internacional. Per tot això va haver de passar a la clandestinitat i va ser detinguda i fitxada per la policia el mes d'agost de 1935.
A l'unificar-se les joventuts comunistes amb altres joventuts revolucionàries, va ser reclamadada pel PCE i va passar a residir a Madrid. El 1936 va ser l'encarregada d'acompanyar a Dolores Ibarruri, la Pasionaria, als mítings que aquesta va donar a Astúries, Sevilla, Madrid o Còrdova. També va participar en les últimes converses que van portar a la unificació de les joventuts marxistes i van donar a llum la JUSC o Unió de Joventuts Socialistes Unificades de Catalunya.
Va ser treballant en el "Congrés Nacional d'Unificación" que l'aixecament militar del 18 de juliol la va agafar a Almeria i allí va lluitar a favor de la República. En aquests combats van tenir part molt important dues companyies d'aviació de la base de Armillas fugides de Granada. Van ser elles qui la van nomenar la seva delegada i representant al comitè local. Lina, com a símbol, lluirà fins a la seva mort unes ales de l'aviació a la seva granota de miliciana.
Ben aviat va passar a formar part d'una columna de milicians, antics soldats d'aviació i mariners procedents d'Almeria, al qui es va encomanar la pressa de Guadix i Motril. En els dos mesos d'inici de l GUERRA va realitzar, també, breus "viatges llampec" a Madrid i Barcelona per aconseguir armes, però retornant ràpidament al front de guerra.
La seva mort es va produir quan, en l'intent de contactar amb les tropes fidels de Iznalloz i Deifontes, el seu cotxe va trobar el control de falangistes. Ella va intentar fugir i abans que la detinguessin es va suïcidar. Els soldats van detenir al conductor i van requisar el cotxe. El jutge militar va fer que l'enterressin al cementiri de Granada, però no la van identificar com la cap comunista del batalló república de Guadix, van dir que era una periodista enviada especial del Mundo Obrero, ja que el seu cotxe ho portava escrit a la carrosseria. El servei d'espionatge republicà es va assabentar ben aviat i en pocs dies la notícia de la seva mort ja havia arribat a Madrid i Barcelona.
A la seva mort l'historiador falangista Julio Belza que formava part d'aquell control va afirmar que havia estat Lina qui havia assassinat uns dies abans al capellà Manuel Vázquez Alafaya al Camino de las Cañas, prop de Motril, però la majoria de fonts començant pel seu biògraf Manuel Moreno ho neguen de forma rotunda.
El seu cos reposava a la fossa 122 del Patio de la Ermita al cementiri de Granada fins als anys noranta quan ningú va recordar ni reclamar les seves restes i va anar a parar a la fossa comuna per manca de pagament.
Lina Òdena va tenir una vida molt curta, 25 anys, però molt intensa. Va ser una dona d'empenta i acció i no va dubtar a estar a les barricades o a posar-se la granota i sortir a lluitar. Va defensar els seus ideals comunistes des del feminisme i la igualtat, refusant el paper tradicional que s'imposava a la dona fins i tot en les ideologies més d'esquerres.
La seva mort la va convertir en el símbol de la miliciana que lluita per llibertat i va esdevenir una icona per moltes dones i joves.
Mary Nash al seu llibre "Rojas. Las mujeres republicanas de la guerra civil" ho defineix molt bé :
"L'estiu de 1936 la figura heroica de la miliciana es va convertir ràpidament en el símbol de la mobilització del poble espanyol contra el feixisme. Dones com la jove activista Lina Ódena van personificar la resistència antifeixista a les llegendes de la guerra."
A la seva mort va rebre molts homenatges: a Villena, el 1937, l'ajuntament va canviar el nom de la Colònia de Santa Eulàlia pel de Colònia Lina Ódena, a Barcelona es va posar el seu nom a un carrer de l'Eixample.
També va haver-hi un batalló que portava el seu nom i que es va formar a Madrid , l'any 1936. Per formar-lo es van demanar dones voluntàries entre 20 i 35 anys i cal dir que el batalló no va anar mai al front de guerra només va participar en feines logístiques per la defensa de Madrid.
Lina Odena era una col·laboradora estreta de Dolors Ibarruri, per a molts la seva afillada i fins i tot la seva successora. La Pasionaria la va recordar en un article a "Mundo Obrero" el 23 de setembre de 1936 però no va ser l'única en fer-ho, el poeta Cesar Vallejo la va recordar al "Himno de los voluntarios de la República" i també la va recordar Teresa León en un escrit. Hem trobat també articles i poesies d'autors, avui desconeguts, que van glossar la seva empenta i força.
HISTÒRIA DE LA RECUPERACIÓ DE L'INTERIOR D'ILLA
L'interior d'illa Lina Ódena està situat als carrers de la Marina, Ausiàs Marc, Sardenya i Alí Bei.
L'interior d'illa té dues entrades una pel carrer Sardenya i l'altra pel carrer Ali Bei. La seva superfície és de 1319 metres quadrats.
La recuperació d'illa va ser fruit de la cessió de sòl per part de promotors privats.
La primera cessió va ser feta per l'empresa "La Llave de Oro" que va construir uns pisos al carrer Marina 127-131 a mitjans dels anys 80 (2). En aquells moments l'equip de Proeixample (1), que negociava la cessió, va anomenar el futur interior d'illa com a Clau d'Or.
La segona cessió va ser feta per l'empresa Metro 3 que va construir la cantonada de Sardenya amb Alí Bei ( Sardenya 174-176 - Ausiàs March 128) al final dels anys 90 (3)
Amb aquestes dues cessions es va obrir l'interior d'illa que en aquells moments era més petit i només tenia una entrada pel carrer Sardenya 172.
Pocs anys més tard la construcció d'un nou bloc al carrer d'Ali Bei 121 va aconseguir una nova cessió de terreny que va permetre guanyar més espai a l'interior i una nova entrada pel carrer d'Ali Bei.
L'interior d'illa Lina Ódena va ser inaugurat per la festa major el 15 de juny de l'any 2003.
Un any abans, també per la festa major, s'havia fet una votació popular per triar el nom de l'interior. L'Associació va fer una tria de noms de dones que encara no estaven al nomenclàtor i els veïns que ho van desitjar van poder triar entre totes aquestes dones: Lina Ódena, Lluïsa Casagemas, Ma Teresa León, Remedios Varo, Marguerite Duras, Dora Maar i Sonia Delaunay.
Recordem que el nom de Lina Ódena havia estat proposat per un grup de veïns que l'havien conegut quan eren joves i que volien recordar-la.
La remodelació amb l'ampliació del parc va començar el maig de 2008
Acualitat 11/2020 |
HISTÒRIA DE L'ILLA
Els terrenys que ocupa l'interior d'illa són una part de l'espai que ocupava el Fuerte Pio que estava a la confluència dels actuals carrers d'Alí Bei, Marina, Ausiàs Marc i la carretera de Ribes. Per darrere del Fort passava l'antic camí dels Àngels que enllaçava la carretera de Ribes amb un camp de tir dit "de la boute" (4) que estava al costat de la Ciutadella i que actualment ocuparia una part de la Vila Olímpica.Plànol realizat per Xavier Lago mantenint una parta de l'estructura original, en base al plànol "Barcelona, Escala 1:5.000/ Servicio Topogràfico del Ayuntamiento. Datat entre 1933 i 1936. |
L'antic camí dels Àngels va ser practicable fins als anys 40/50 del segle passat quan alguns veïns de les finques adjacents el van tancar tant per Ausiàs Marc com per Alí Bei (5) i el camí va quedar tallat (6). En aquell moment l'interior de "la mansana" va quedar aïllat i convertit en un descampat. En Lluís Ortega ens va explicar que en aquest tram hi havia una fita de terme igual o molt similar a la que es conserva al parc que hi ha al final del carrer Marina just a la Vila Olímpica.
REALITZAT PERXAVIER LAGO ,MANTENINT GRAN PART DE L'ESTRUCTURA ORIGINAL, EN BASE AL PLÀNOL "PLANO DE BARCELONA Y SUS ALREDEDORES A S.M.LA REINA"/ I. CERDA ,GRAB POR LEOPOLDOROVIRA Y D; LIT VAZQUEZ. AUTOR CERDÀ,ILDEFONSO ; ROVIRA LEOPOLDO
Quan el Fuerte Pio va quedar abandonat les seves dependències, força ruïnoses, van ser aprofitades per altres usos com magatzems agrícoles o similars, fins i tot hi havia una fàbrica de "candeles de greix". Quan finalment es va acabar d'enderrocar el Fuerte es van vendre tant els materials de l'enderroc (7) com els terrenys.
A poc a poc la zona es va anar poblant, es van anar construint casetes baixes, petites indústries, obradors. També es van obrir alguns negocis encara que la zona estava molt despoblada. El Forn "La Estrella" a la cantonada de Marina amb Ausiàs Marc és de 1868 o "La Taverna dels Guerrers" al carrer Ausiàs Marc 132 , del 1895. Aquesta taverna la va fundar el besavi de l'abans anomenat Lluís Ortega. També hi havia d'altres com els queviures de la família Cots també a la cantonada de Marina amb Ausiàs Marc o negocis ja desapareguts.
Fins als anys 80 l'illa de cases alternava habitatges amb indústries, podem recordar alguns noms de diferents èpoques: Lleixiu Pons, a carrer Marina 129, la quadra de cavalls del sr Martínez coneguda com "Cal Murciano" a Marina 131 o la Crisa a la cantonada de Sardenya amb Alí Bei que va ser enderrocada per Metro 3.
Amb el pas dels anys les casetes baixes i les naus han anat desapareixent. L'últim va ser l'edifici o magatzem del carrer d'Ali Bei 121 a on s'havia instal·lat una planta de FCC (ex Focsa) i que va donar peu a una llarga lluita veïnal (8) que va acabar amb l'abandonament de local el 1999 i la construcció d'un nou edifici de habitages que va permetre obrir la segona entrada a l'interior.
(1) Era una empresa mixta creada per l'Ajuntament de Barcelona. La seva finalitat era recuperar espais per fer interiors d'illa i zones verdes. L'objectiu de l'empresa era poder recuperar 1 de cada 9 interiors d'illa per al seu ús públic intentant recuperar el Pla Cerdà i aconseguir que els veïns tinguessin una zona verda a menys de 5 minuts caminant.
(2) Els pisos es van acabar el 1985/86.
(3) 1997/98/99.
(4) No confondre amb el Camp de la Bota.
(5) Veure entrada Torrent del Mariner.
(6) Si voleu veure l'últim vestigi, el podeu trobar a la vorera d'Alí Bei on hi ha un petit pas, tancat, que acaba al camp de futbol.
(7) Amb pedres del Fuerte es va construir l'església del Clot.
(8) Era una planta de recollida d'escombraries que va instal·lar un gran dipòsit de gasoil de 7.000 litres i comportava la "invasió" de vehicles de neteja que anaven a proveir-se i a deixar contenidors dia i nit. L'activitat de FOCSA va arribar a un punt que no respectava ni les activitats ni el descans dels veïns.
BIBLIOGRAFIA
"Dones que posen nom a l'Eixample"
Fulletó de l'Ajuntament de Barcelona
"Els interiors d'illa de l'Eixample. Els significats dels seus noms"
Proeixample S.A. I Lunwerg Editores
Barcelona 2007
Fort Pienc
"La revista del barri" nº1
Primavera 1996
Gascón, Antonio.
"Lina Ódena: Recuperando la memoria colectiva para los más jóvenes."
Colectivo Editorial Ka-os-en-la-red. http://www.sbhac.net/Republica/Personajes/Biografias/LinaOdena.htm
Gascón, Antonio.
Fuerte Pio,150 años de historia de Barcelona
Ser Historico
La revista de l'Eixample.
Pro-eixample
Abril 2008
Moreno San Juan, Manuel
"Lina Ódena. Lluita de dona"
De barris
2008.
Nash, Mary
"Rojas. Las mujeres republicanas en la guerra civil"
Ed. Taurus.
Madrid, 1999
www.granadamemoria historica.es
www.elindependiente de granada.es
https://reflexioneseneldivan.blogspot.com/2015/07/lina-odena-la-voz-silenciada.html
http://historiamujeres.es/vidas/odena.html