Passa al contingut principal

CURIOSITATS

 QUAN LA PLAÇA DE LES GLÒRIES ERA LAS VEGAS.
L'any 1967 el director de cine Antonio Isasi-Isasmendi va rodar una coproducció hispano-americana. Era una pel·lícula sobre un robatori per una banda criminal de un furgó de seguretat considerat inexpugnable; la preparació, la fugida, la relació entre els lladres conformen l'argument  en una barreja d'acció, drama i suspens.
A la pel·lícula actuaven actors coneguts a Hollywood com Jack Palance, Elke Sommer, Lee J.Cobs o Gary Lockwood conjuntament amb altres europeus menys coneguts com a Gustavo Re, Daniel Martin o Carlos Ballesteros per la part espanyola (1). 



La pel·lícula que es va estrenar el 1968 amb el nom "Las Vegas,500 millones" en castellà i  " They came to rob Las Vegas" en anglès, va tenir molt d'èxit i guanyar diversos premis. Al 1968 li van atorgar "la Medalla del Circulo de Escritores Cinematográficos" en la categoria de pel·lícula i director i el 1969 va rebre "el Premio San Jorge" a la millor pel·lícula espanyola.

La Vanguardia 25-10-1968 pag.53


El rodatge es va dur a terme a llocs com Califòrnia i Nevada, però també es va fer a Almeria i a Barcelona. És aquí on comença la història que us volem explicar.

Una de les persecucions de la pel·lícula es va gravar a la plaça de les Glòries sota el pont de la Gran Via i a la Diagonal entre Castillejos i Padilla. Si us fixeu d'entre altres podreu reconèixer les cases noves de la Renfe que hi ha a la Diagonal.

La filmació va ser un esdeveniment al barri i nombrosos veïns es van concentrar sota el pont de les Glòries, al costat de la xurreria, per veure el rodatge de les escenes d'acció. Va ser allí on es va produir un accident que va posar fi a la vida d'un nen i va deixar diversos ferits.
Alguns testimonis presencials ens van explicar el que va passar.
Quan estava rodant una escena en el lateral de la Gran Via sota el pont del nus viari, un dels cotxes havia de bolcar a la corba (2). L'escena es va haver de repetir diverses vegades perquè no acabava de sortir bé, fins que l'última vegada el cotxe no va girar i va continuar en línia recta envestint al públic que mirava (3). El nen que va morir es deia Enrique García i tenia 7 anys estava acompanyat del seu germà que no va patir danys, però si canvi altres dos espectadors José Gilabert de 75 anys i el nen Miguel Sánchez d'11 anys que van resultar ferits i els van haver de traslladar a l'hospital.
El que no sabem és perquè alguns diaris com La Vanguardia (4) van canviar la versió del que havia passat que és molt diferent a la que és la que expliquen els veïns que estaven presents. Quan llegim la notícia al diari veiem que l'explicació que dóna es força inversemblant perquè la zona on es va produir l'accident és totalment plana i no hi ha cap pendent per a on pogues desfrenar-se el cotxe.



(1) Veure la fitxa de la pel·lícula a https://www.filmaffinity.com/es/film292318.html
(2) Molts recordareu el gir acusat que feia el vial.
(3) Testimoni de Cecilio Mallén.
(4) La Vanguardia 17 de desembre de 1967 pag 34. 

BIBLIOGRAFIA
 
Boronat, Gisela - Lago, Xavier - Mayoral, Joan
"Glòries,cruïlla de camins"
Arxiu Històric Fort Pienc
Barcelona 2010
Historia de nuestro cine-Las Vegas 500 millones. 
Http://www.rtve.es/alacarta/videos/historia-de-nuestro-cine-hay-matar-presentacion/3239320/
Premios del CEC a la producción española de 1968
htpp://www.cinecec.com/EDITOR/premios/palmares/1968.html
Concesion de los premios de cine San Jorge
htpp://www.hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1969/04/11/102.html

Entrades populars d'aquest blog

El Nom del nostre barri

Molta gent ens pregunta perquè el nostre barri es diu Fort Pienc. Ara mateix us ho explicarem: El 1714, quan Barcelona va caure davant de les tropes Borbòniques, i es va firmar el Decret de Nova Planta, Felip V va fer construir la Ciutadella i dos petits forts més: el fuerte de Don Carlos que estava a la Barceloneta, i el fuerte Pio que estava a la confluència de Marina, Alí Bei, Ausias Marc i la carretera de Ribes. El fuerte Pio va rebre aquest nom perquè el comandant del Fort era Francesco Pio di Savoia Moura y de Corte Real, un personatge molt poderós que també es coneixia amb el nom de Principe Pio i que a Madrid dona nom, entre altres, a una estació de ferrocarril. El fort tenia la missió protegir Barcelona dels atacs que vinguessin de França, ja que estava a tocar de la carretera de Ribes que era el camí d'entrada a la ciutat des del Vallès. Però ben aviat es va poder veure que la distancia fins a la Ciutadella i, per tant,el seu aïllament, el feien molt vulnerable als atacs

Publicació del llibre "Fort Pienc, ahir i avui"

Desprès de 4 anys de treball, l'Arxiu Històric Fort Pienc edita, amb el suport del Districte de L'Eixample, el seu primer llibre. Com es descriu a la introducció: "L'AHFP treu a la llum aquest llibre amb la voluntat de donar a conèixer als nostre veïns i veïnes els grans canvis que ha sofert el nostre barri en els últims 30 anys" El llibre és un recull de fotografies comparatives : abans i desprès, així a la plana esquerra es veu la fotografia antiga i a la dreta s'ha intentat reproduir la mateixa imatge en els primers mesos de l'any 2004. No ha estat fàcil,ens hem adonat de la quantitat de arbres i mobiliari urbà que ens tots aquests anys han poblat els nostres carrers i places que han feta que moltes vegades sigui difícil reproduir el mateix angle. Totes les imatges antigues, excepte dues que són postals, són donació de veïns del barri. Les noves han estat fetes pels mateixos veïns o pels autors de llibre: Joan Mayoral i Gisela

Rutes per conèixer el barri de Fort Pienc

El districte de l'Eixample, en col·laboració amb l'Arxiu Històric Fort Pienc, ha editat una guia de rutes pel patrimoni artístic i cultural del barri. La guia consta de dues rutes que es poden fer en mig dia i que es complementen perfectament una a l'altre.