Passa al contingut principal

Industria

 Antecedents


Els terrenys que ara ocupa el Fort Pienc com la majoria de l'Eixample, eren terres agrícoles sense construccions,ja que al voltant de les muralles de la ciutat estava prohibit edificar.

Era un element de precaució: s'havia de deixar un espai anomenat "a tir de canó" que servia per evitar què, en cas de setge, la tropa enemiga no trobes cap lloc de recer ni d'atac. Encara més, si algú bastia algun edifici era sota la seva responsabilitat i, si es donava el cas, el propietari l'havia d'enderrocar pels seus propis mitjans i sense tenir dret a rebre cap indemnització.

Entre la primera i segona meitat del segle XIX tot això va començar a canviar perquè la pressió demogràfica i urbanística dins dels murs de Barcelona era insostenible i la ciutat necessitava trobar nous espais per créixer.

L'enderroc de les muralles i l'aprovació del Pla Cerdà va permetre iniciar el procés d'expansió i els terrenys de l'Eixample es va convertir en l'espai "ideal": un terreny al voltant de la ciutat, sense urbanitzar i gairebé sense edificacions. Tot plegat permetia fer tota mena de construccions des d'habitatges fins a fàbriques o tallers.

En el cas de Fort Pienc, a més, la inauguració de l'estació del Nord va ser especialment favorable per la facilitat d'accés a aquest nou transport. No sé si serà casualitat, però a la zona del barri a on hem trobat més empreses és just la dels voltants de l'estació.

A grans trets i amb la informació que hem anat trobant observem tres grans fases:

1- A la segona meitat de segle XIX observem la construcció de petites i mitjanes empreses que "fabriquen" a Fort Pienc i tenen les seves oficines centrals a Ciutat Vella o la Dreta de l'Eixample com per exemple: "Pedro Portabella" o "Camps i Fabrés". Algunes hauran de marxar molt aviat per culpa de la urbanització dels carrers com "Aldrufeu Hermanos" que va perdre gran part dels seus terrenys quan es va urbanitzar la Gran Via i Sardenya.

En aquest període: fàbriques, camps de conreu, habitatges i tallers conviuen sense problemes.

2- A partir dels anys 30-40 les fàbriques més grans s'aniran tancant molt a poc a poc i algunes marxaran cap altres zones industrials com el Besos, el Bon Pastor, o a polígons industrials de fora la ciutat.

De tota manera al principi d'aquest període encara es continuaran instal·lant algunes empreses noves com "Gallina Blanca" o "Eucort". També desapareixeran els boters i la majoria dels magatzems o empreses relacionades amb la tracció animal: carruatges, magatzems de palla i alfals etc.

Al barri només aniran quedant els petits tallers o fàbriques que no necessiten tant espai, ni fan soroll, ni produeixen olors molestes i cada vegada hi trobarem més habitatges residencials.

En aquesta període també veurem com les oficines centrals de les empreses s'aniran desplaçant del centre cap al nostre barri i podrem trobar seus centrals d'empreses que no han fabricat mai al Fort Pienc com "Estampats Viladomiu" o "La Europea".

També començaran a instal·lar-se moltes empreses de transport per carretera que perdurant gairebé fins als anys 80 i 90.

3- Entre els anys 60 i 90 del segle XX acabaran desapareixent totes les fàbriques i la majoria dels tallers exceptuant els de reparació automobilística. En aquest moment el barri es converteix en una zona totalment residencial: les naus industrials s'enderrocaran i donaran pas a habitatges o en alguns casos equipaments com l'illa Fort Pienc o Transformadors.

Hem dividit el barri en tres grans zones: el triangle imperfecte que forma Marina amb Meridiana i Diagonal fins a la plaça de les Glòries (plànol A) i la resta l'hem dividit en dos tallant per la Gran Via (plànols B i C). A cadascun d'ells hem posat les fàbriques i empreses que hem anat trobant.

També veureu que hi ha una tipologia molt àmplia i per facilitar la comprensió en els plànols, hem agrupat les empreses en 15 categories diferents que estan representades a la trama de carrers amb diferents colors.

De cada una de les tres zones hem aprofundit una mica més en algunes empreses concretes perquè es pugui veure la dimensió i la importància que aquestes tenien i perquè us pugueu fer una idea del que era el Fort Pienc industrial. Només són 10, però hem tractat que fossin representatives de la diversitat industrial que hi havia al barri.



Entrades populars d'aquest blog

Exposició del 20è aniversari dels equipaments de L'illa Fort Pienc

De "L'illa Fitxet" a L'illa Fort Pienc al Centre Cívic Ateneu Fort Pienc Amb motiu de la celebració del 20è aniversari de la inauguració de la plaça Fort Pienc. L'Arxiu torna a  exhibir l'exposició  "De l'illa Fichet a l'illa Fort Pienc". La inauguració serà el dimarts 12 de setembre  a les 19h a la sala d'exposicions del centre cívic Fort Pienc i es podrà veure fins l'11 d'octubre .

Participant en la "IV Jornada de Recerca Històrica dels barris" organitzada per Arxiu Municipal de Barcelona

IV Jornada de Recerca Històrica dels barris El passat dissabte 30 de setembre l'arxiu va tornar a participar en la " IV Jornada de Recerca Històrica dels barris " que de forma bianual organitza Arxiu Municipal de Barcelona , amb la col·laboració de l' Institut Ramon Muntaner i la Coordinadora de Centres de Parla Catalana , a la sala Moragues del Born Centre de Cultura i Memòria . Sota el títol " Barcelona en transformació. Camins de terra, aigua i ferro al Pla " ens van aplegar més d'un centenar de persones vinculades amb arxius, centres d'estudis i tallers d'història de la ciutat per parlar del territori del Pla de Barcelona i de com aquest va patir i segueix patint l'impacte de les infraestructures del transport i dels recursos hídrics. Es va parlar dels antics camins, de com el ferrocarril va modificar l'entorn, però també de l'aigua: torrents, fonts, rieres i també del Rec Comtal un canal mil·lenari que durant molts segles va reg

Inauguració exposició "Estació del Nord més de 160 anys d'història"

 Exposició Estació del Nord més de 160 anys d'història El dijous 8 de juny es va inaugurar l'exposició "Estació del Nord, més de 160 anys d'història" al Centre cívic Ateneu Fort Pienc i que es podrà veure fins al 21 de juliol, de dilluns a divendres de 10 a 20 hores. L'exposició és una part del treball que ha fet l'arxiu en aquest any i que explica amb 37 fotografies, plànols i un petit audiovisual amb tota la història de l'Estació des de la seva inauguració l'any 1862 i fins a l'actualitat. Hi ha fotos de l'edifici, però també del que va passar a l'estació, entenent-la com un espai on les persones i les circumstàncies històriques han deixat la seva petjada. Per poder fer l'exposició hem treballat amb: l'Arxiu Nacional de Catalunya, l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona, l'Arxiu Municipal del Districte de l'Eixample, l'arxiu de la COAC, el Archivo Histórico Ferroviario de Madrid i el Museu del Ferrocarril de Vilanova.