Passa al contingut principal

Un incendi a Transports Labarta

 

UN INCENDI A TRANSPORTS LABARTA

El 21 de setembre de 1978 es va sentir al barri una forta explosió seguida altres explosions i d'un gran incendi a l'empresa Transportes Labarta SL.
Aquesta agència de transports estava situada a carretera de Ribes 94, en un tram del carrer, avui desaparegut, molt proper a plaça de les Glòries.
Segons el Diario de Barcelona el fet es va produir al voltant de les 7 de la tarda quan el xoc entre un "toro de càrrega" amb uns bidons de pols química va provocar una guspira i hi va haver una gran explosió. L'empresa ho tenia magatzemer per càrrec d'una empresa de Montcada i els havia de traslladar fins a València.

     




Va haver-hi dues explosions, la primera va ser quan s'estava carregant en un camió un bidó amb 61 kg de nitrocel·lulosa plastificada, que és una substància molt perillosa, altre van ser quan uns 28 bidons de nitrocel·lulosa, en total uns 1700 kgs, van explotar a conseqüència de la primera explosió.
Sembla que els treballadors que carregaven el camió són els que van poder fugir: un estava molt a prop de la porta i va sortir corrent, els altres dos no van poder per culpa de les flames, però van aconseguir sortir pel sostre.

El foc i l'ona expansiva va enfonsar l'altell que va caure al damunt 4 persones: el gerent i 3 treballadors que s'estaven canviant de roba al vestidor i que ja nova poder sortir.

La deflagració va provocar un incendi amb flames de 25 metres i una fumera que es podia veure fins a la Rambla Catalunya. Tot es va agreujar encara més perquè el magatzem era una nau amb un altell i mobles de fusta, havia 6 furgonetes ja carregades, a la part del darrere hi havia un magatzem de bales de paper i un recinte on es guardaven bombones de butà. Fou un autèntic desastre!.

Van arribar 22 unitats de bombers del parc d'Almogàvers amb 80 homes, que van estar treballant durant 3 hores per apagar el foc i sobretot per evitar que les flames no es propaguessin a les finques veïnes: una farinera, un magatzem de paper "Helios" que estava al darrere i que va quedar totalment destruït. També es van desallotjar els veïns de dues finques en total 86 persones. A les 10 de la nit s'estava valorant el retorn dels veïns a les seves cases.



Després de 3 hores apagant el foc, els bombers van continuar les tasques de recerca dels desapareguts que van anar apareixent a la matinada i l'endemà.
Els treballadors morts eren: Ramon Vela Macia, Emiliano Ruiz Nuñez, Fernando Muñoz Navas i Jaume Herrrero Escudero.

La magnitud del sinistre va fer desplaçar a diverses autoritats com l'alcalde Socias Umbert, el senador Pere Portabella i el nou delegat de serveis de la Guàrdia Urbana. Al lloc també es van apropar familiars i amics dels desapareguts, veïnat i curiosos.

Al Diario Catalunya Exprés s'explica que alguns veïns es van apropar a l'alcalde Socias i li van dir que els bombers ho havien fet malament des del principi perquè haurien d'haver tirat l'aigua des de la part del darrere i evitar que el foc arribes al fons del magatzem. Un advocat Santiago Fontfreda que tenia el despatx molt proper també va dir el mateix.


Tot el barri va quedar commocionat pels fets, alguns veïns encara es recorden, i l'Associació de Veïns de Fort Pienc va decidir suspendre tots els actes que s'havia programat al barri per les festes de la Mercè.

L'Associació de Veïns de Clot va aprofitar per queixar-se de què al seu barri i havia moltes empreses d'aquest tipus i que calia aprovar una normativa per a prohibir aquests emmagatzemats sense control.

La part més anecdòtica de la tragèdia va ser que es va haver de tallar el trànsit de diversos carrers del barri per facilitar les tasques d'extinció. Recordem el garbull de vies que hi havia en aquella època: d'una banda, els vehicles que volien accedir a la Gran Via des de la Diagonal havien de fer un gir amb corba per sota la Gran Via per una via que just passava pel davant del lloc incendiat. D'altra els vehicles que anaven per la Gran Via direcció Mataró passaven pel nus elevat just pel davant i van provocar embussos per culpa l'efecte tafaner.
De fet, a l'alcalde Socias el van haver d'escoltar motos de la Guàrdia Urbana per què pogues accedir al lloc de la tragèdia. 

Escrit redactat amb les notícies de La Vanguardia, Diario de Barcelona, Catalunya Exprés i Avui. 


Entrades populars d'aquest blog

El Nom del nostre barri

Molta gent ens pregunta perquè el nostre barri es diu Fort Pienc. Ara mateix us ho explicarem: El 1714, quan Barcelona va caure davant de les tropes Borbòniques, i es va firmar el Decret de Nova Planta, Felip V va fer construir la Ciutadella i dos petits forts més: el fuerte de Don Carlos que estava a la Barceloneta, i el fuerte Pio que estava a la confluència de Marina, Alí Bei, Ausias Marc i la carretera de Ribes. El fuerte Pio va rebre aquest nom perquè el comandant del Fort era Francesco Pio di Savoia Moura y de Corte Real, un personatge molt poderós que també es coneixia amb el nom de Principe Pio i que a Madrid dona nom, entre altres, a una estació de ferrocarril. El fort tenia la missió protegir Barcelona dels atacs que vinguessin de França, ja que estava a tocar de la carretera de Ribes que era el camí d'entrada a la ciutat des del Vallès. Però ben aviat es va poder veure que la distancia fins a la Ciutadella i, per tant,el seu aïllament, el feien molt vulnerable als atacs

Inauguració exposició "Estació del Nord més de 160 anys d'història"

 Exposició Estació del Nord més de 160 anys d'història El dijous 8 de juny es va inaugurar l'exposició "Estació del Nord, més de 160 anys d'història" al Centre cívic Ateneu Fort Pienc i que es podrà veure fins al 21 de juliol, de dilluns a divendres de 10 a 20 hores. L'exposició és una part del treball que ha fet l'arxiu en aquest any i que explica amb 37 fotografies, plànols i un petit audiovisual amb tota la història de l'Estació des de la seva inauguració l'any 1862 i fins a l'actualitat. Hi ha fotos de l'edifici, però també del que va passar a l'estació, entenent-la com un espai on les persones i les circumstàncies històriques han deixat la seva petjada. Per poder fer l'exposició hem treballat amb: l'Arxiu Nacional de Catalunya, l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona, l'Arxiu Municipal del Districte de l'Eixample, l'arxiu de la COAC, el Archivo Histórico Ferroviario de Madrid i el Museu del Ferrocarril de Vilanova.

Exposició del 20è aniversari dels equipaments de L'illa Fort Pienc

De "L'illa Fitxet" a L'illa Fort Pienc al Centre Cívic Ateneu Fort Pienc Amb motiu de la celebració del 20è aniversari de la inauguració de la plaça Fort Pienc. L'Arxiu torna a  exhibir l'exposició  "De l'illa Fichet a l'illa Fort Pienc". La inauguració serà el dimarts 12 de setembre  a les 19h a la sala d'exposicions del centre cívic Fort Pienc i es podrà veure fins l'11 d'octubre .