Passa al contingut principal

Any Cerdà 2009 - 2010

Ara fa 150 anys, el 7 de juny de 1859, s’aprovava el Pla de Reforma i Eixample de Barcelona, obra d’una de les ments barcelonines més lúcides d'aquell moment:  l'enginyer Ildefons Cerdà.

En aquell moment en què Barcelona encara estava comprimida dins d'unes muralles, Cerdà va ser capaç preveure no sols una nova ciutat més igualitària amb carrers airejats i serveis públics accessibles, sinó que també va veure la necessitat de fer carrers prou amples i capaços d'encabir el pas dels nous vehicles de transport que el futur havia de portar. La seva figura va ser molt qüestionada i incompresa, de vegades pensem que encara  ho és ara, però cal reconèixer que els seus nombrosos encerts encara resulten vàlids avui en dia a molts llocs de la ciutat.

Barcelona no podia deixar passar aquest aniversari: El Pla Cerdà va representar un abans i un després per a la nostra ciutat, que va fer un salt urbanístic similar al les grans ciutats europees del moment com París o Viena. Ens atreviríem a dir que el Pla Cerdà és l’ADN de la Barcelona moderna tot i que a molts llocs no s'ha pogut o volgut aplicar... però això seria un altra entrada.

Per tot això, des de l’Ajuntament s'ha decidit declarar el 2009 com l’Any Cerdà. Durant dotze mesos i fins juny del 2010, Barcelona s'omplirà d’activitats , actes i exposicions per commemorar-lo. A baix us deixem l'enllaç amb totes les activitats.



L'arxiu participarà en les activitats complementàries ja que l'exposició "Glòries, cruïlla de camins" que inaugurem el pròxim 7 de juny parla de la plaça de les Glòries, un indret que Cerdà va crear i pensar com a centre de Barcelona, era el lloc on s'havien de creuar els seus tres carrers principals: Diagonal, Gran Via i Meridiana. Cap dels altres projectes que es van presentar al concurs preveia cap plaça aquell l'indret que en aquells moments eren camps de correu creuats per rierols.

Us animem a gaudir de les activitats de l'any Cerdà i sobretot de l'exposició que s'inaugura dijous vinent.

Entrades populars d'aquest blog

Exposició del 20è aniversari dels equipaments de L'illa Fort Pienc

De "L'illa Fitxet" a L'illa Fort Pienc al Centre Cívic Ateneu Fort Pienc Amb motiu de la celebració del 20è aniversari de la inauguració de la plaça Fort Pienc. L'Arxiu torna a  exhibir l'exposició  "De l'illa Fichet a l'illa Fort Pienc". La inauguració serà el dimarts 12 de setembre  a les 19h a la sala d'exposicions del centre cívic Fort Pienc i es podrà veure fins l'11 d'octubre .

Participant en la "IV Jornada de Recerca Històrica dels barris" organitzada per Arxiu Municipal de Barcelona

IV Jornada de Recerca Històrica dels barris El passat dissabte 30 de setembre l'arxiu va tornar a participar en la " IV Jornada de Recerca Històrica dels barris " que de forma bianual organitza Arxiu Municipal de Barcelona , amb la col·laboració de l' Institut Ramon Muntaner i la Coordinadora de Centres de Parla Catalana , a la sala Moragues del Born Centre de Cultura i Memòria . Sota el títol " Barcelona en transformació. Camins de terra, aigua i ferro al Pla " ens van aplegar més d'un centenar de persones vinculades amb arxius, centres d'estudis i tallers d'història de la ciutat per parlar del territori del Pla de Barcelona i de com aquest va patir i segueix patint l'impacte de les infraestructures del transport i dels recursos hídrics. Es va parlar dels antics camins, de com el ferrocarril va modificar l'entorn, però també de l'aigua: torrents, fonts, rieres i també del Rec Comtal un canal mil·lenari que durant molts segles va reg

El Nom del nostre barri

Molta gent ens pregunta perquè el nostre barri es diu Fort Pienc. Ara mateix us ho explicarem: El 1714, quan Barcelona va caure davant de les tropes Borbòniques, i es va firmar el Decret de Nova Planta, Felip V va fer construir la Ciutadella i dos petits forts més: el fuerte de Don Carlos que estava a la Barceloneta, i el fuerte Pio que estava a la confluència de Marina, Alí Bei, Ausias Marc i la carretera de Ribes. El fuerte Pio va rebre aquest nom perquè el comandant del Fort era Francesco Pio di Savoia Moura y de Corte Real, un personatge molt poderós que també es coneixia amb el nom de Principe Pio i que a Madrid dona nom, entre altres, a una estació de ferrocarril. El fort tenia la missió protegir Barcelona dels atacs que vinguessin de França, ja que estava a tocar de la carretera de Ribes que era el camí d'entrada a la ciutat des del Vallès. Però ben aviat es va poder veure que la distancia fins a la Ciutadella i, per tant,el seu aïllament, el feien molt vulnerable als atacs